De Nederlandsche Bank (DNB) start samen met SMF en NVB onderzoek naar omvang mkb-financieringsmarkt

Afgelopen weken zijn banken en non-bancaire financiers door De Nederlandsche Bank (DNB) benaderd om data aan te leveren over leningen aan mkb-ondernemingen. Stichting MKB Financiering (SMF) heeft samen met NVB actief samengewerkt met DNB om de uitvraag voor te bereiden en de 53 belangrijkste non-bancaire financiers te identificeren voor deze pilot. DNB wil met deze gegevens in 2025 een gedetailleerd beeld krijgen van de financiering aan het midden-, klein- en microbedrijf door banken en non-bancaire financiers.

Ronald Kleverlaan, voorzitter Stichting MKB Financiering: “De afgelopen vijf jaar heeft Stichting MKB Financiering de non-bancaire financieringsmarkt gedetailleerd in kaart gebracht en ik ben blij dat de DNB dit initiatief voortzet door zowel bancaire als non-bancaire financieringen te integreren voor een volledig beeld van de Nederlandse mkb-financieringsmarkt.

Betere data, beter mkb-financieringsklimaat

Het initiatief hiervoor is genomen door het Comité voor Ondernemerschap en de afgelopen 1,5 jaar hebben Stichting MKB Financiering samen met  het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, de bankensector en DNB deze pilot voorbereid en ook opgenomen in het Nationaal Convenant MKB Financiering. Betere data helpt het maken van betere beleidskeuzes, wat uiteindelijk moet leiden tot een beter mkb-financieringsklimaat.

Informatiebijeenkomst DNB op 25 september

Na de zomervakantie organiseren wij samen met DNB een informatiebijeenkomst (fysiek en virtueel) voor non-bancaire financiers over het aanleveren van de data en het beantwoorden van overige vragen.

Heb je nog vragen? Meld je dan aan voor de DNB bijeenkomst op woensdag 25 september van 14.00 tot 16.00 uur. De bijeenkomst vindt plaats bij de DNB, Spaklerweg 4 te Amsterdam en online. Aanmelden doe je voor 6 september via mkb@dnb.nl met vermelding van voor- en achternaam, naam van de organisatie, e-mailadres(sen) van de deelnemer(s) en of je fysiek of virtueel deelneemt.