In het kader van voorlichting en informatie over verschillende financieringsvormen verzorgt SMF blogs over de verschillende financieringsmogelijkheden. Daarbij bieden wij regelmatig erkende geldverstrekkers de gelegenheid een gastblog te schrijven. Het blog van vandaag is verzorgd door NPEX effectenbeursEen effectenbeurs is een organisatie die het mogelijk maakt om effecten zoals aandelen en obligaties uit te geven en te verhandelen. Kopers en verkopers kunnen via de handelsfaciliteit die de effectenbeurs biedt hun waardepapieren aan elkaar aanbieden Meer.
NPEX aan het woord:
“Steeds meer ondernemers gebruiken alternatieve vormen van financiering om te voorzien in hun financieringsbehoefte. In tegenstelling tot Duitsland, Engeland en Frankrijk, waar effectenbeurzen voor middelgrote ondernemingen een veel gebruikte manier is om aan kapitaal te komen, is in Nederland de gang naar een effectenbeurs veel minder bekend bij MKB-ondernemingen. Dat is best opmerkelijk voor het land waar aandelen en de effectenbeurs nota bene zijn uitgevonden.
Voordat ondernemingen worden toegelaten tot de NPEX-effectenbeurs doorlopen ze het hele NPEX-proces. In dit blog geven we uitleg over dat proces en leggen wij u uit waarom een gang naar de effectenbeurs voor een onderneming een goede investering is.
Het NPEX-proces
Na kennismakingsgesprekken deelt de ondernemer het businessplan, geconsolideerde jaarrekeningen en prognoses met NPEX. Vervolgens wordt op basis daarvan een creditratingDe creditrating, ook wel kredietstatus of kredietbeoordeling genoemd, is een oordeel over de kredietwaardigheid van de uitgever van de kredietnemer in de vorm van een “rapportcijfer”. Bij een goede creditrating wordt de kans hoog ingeschat dat de schuldenaar zonder problemen aan zijn verplichtingen kan voldoen. Meer gemaakt. Als er daarna groen licht komt wordt een limited sanity check uitgevoerd en op basis daarvan wordt een prospectus opgesteld. Dit alles gebeurt door onafhankelijke partijen. Deze onafhankelijke partijen kijken kritisch naar uw onderneming en er kan wel eens een spotlight op zaken komen te staan waarvan de ondernemer in eerste instantie denkt: is dat nou zo belangrijk? Ja, want bij een gang naar de beurs dient er een mate van transparantie te zijn. Natuurlijk niet uw complete strategie, maar u begrijpt dat u de belegger wel zo goed mogelijk moet informeren over ontwikkelingen.
Juist door naar die kritische noot te luisteren en daarvan beter te worden maakt de ondernemer een professionaliseringsslag. Ook leert hij of zij veel over zijn eigen bedrijf en met name hoe andere ogen ernaar kijken. Deze fase van het proces vraagt uw tijd en aandacht, maar achteraf is het de ondernemer het altijd dubbel en dwars waard geweest.
Open voor inschrijving
Nadat het bedrijfsprofiel is gemaakt en het prospectus is verstuurd naar de AFMAutoriteit Financiële Markten. Dit is in Nederland (sinds 2002) de gedragstoezichthouder op de financiële markten. Zij houdt toezicht op het gedrag van participanten in de financiële markten, waaronder: financiële dienstverleners, beurzen, bemiddelaars, accountants. De AFM is autonoom; de minister van Financiën is politiek eindverantwoordelijk en benoemt en ontslaat de bestuurders. Meer, gaat de emissie open voor inschrijving. De beleggers maken kennis met uw bedrijf. Wij informeren onze rekeninghouders via mail, socials en website. Ook is er aandacht in het nieuws dat melding maakt van de emissie. Beleggers kunnen het prospectus lezen en optioneel ook webinars en beleggersbijeenkomsten bijwonen.
In deze fase kunt u als ondernemer ervoor zorgen dat de belegger een goed gevoel krijgt bij het bedrijf. Beleggen is namelijk niet alleen cijfers, voor veel beleggers is het gevoel minstens net zo belangrijk. Als u hier de belegger aan u weet te binden en het juiste gevoel weet over te brengen, kunt u daar nog jarenlang profijt van hebben. Deze beleggers, mits u ook de volgende fase goed uitvoert, worden de ambassadeurs van uw onderneming.
De Beursnotering en uw ambassadeurs
Gefeliciteerd, u bent nu een beursgenoteerd bedrijf. Dit betekent dat u koersgevoelige informatie moet publiceren en beleggers op de hoogte moet houden. De ondernemer die dat goed doet en de beleggers ook daadwerkelijk meenemen in de reis die de onderneming maakt krijgt dat dubbel en dwars terug.
Een gang naar een effectenbeurs zoals NPEX is niet alleen maar kapitaal ophalen. Het is kritisch durven kijken naar uw eigen onderneming, beleggers meenemen in uw visie en de reis van de onderneming en daarmee uw ambassadeurs creëren. Als laatste is een beursgang enorm positief voor de bekendheid van uw onderneming, producten en/of diensten.
Wie meer wil weten over een beursgang via NPEX wordt uitgenodigd de website te bezoeken of rechtstreeks contact op te nemen.”
Volgende week gaat SMF verder met haar reeks edublogs over de verschillende non bancaire financieringsvormen.
Geïnteresseerd in de blogs van SMF? Schrijf dan hier in.